Wekelijks delen vier bekende Deventenaren met rood gele roots, hun visie op Go Ahead Eagles en meer. Robert Heukels, Gerard Somer, Erdal Ascipinar en Jan Willem van Dop wisselen elkaar wekelijks af met een eigen column over hun cluppie. Vandaag is de laatstgenoemde weer aan de beurt!

In gesprek

Zoals elke week trapten we eergisteren (op maandag) de werkweek af met het teamoverleg met het personeel. Het is altijd belangrijk om elkaar regelmatig te spreken, en nu in deze moeilijke periode nog een beetje meer. Ik proefde maandag toch wel de nodige verslagenheid bij mijn collega’s. Niet door het resultaat van de wedstrijd (we staan er nog steeds uitstekend voor), maar puur en alleen door de aanblik van afgelopen zondag.

Sinds de start van dit seizoen konden we weer volop genieten van het allermooiste van onderdeel zijn van Go Ahead Eagles: Wedstrijdmiddagen en avonden in een (voor 2/3e) gevulde Adelaarshorst. Je moet je voorstellen dat ook elk personeelslid van Go Ahead Eagles toeleeft en toewerkt naar de wedstrijden in het weekend. Wij staan allemaal in onze functie voor een groot deel ten dienste van de supporters en sponsoren, of dat nou te maken heeft met faciliteiten en informatievoorziening, of met merchandise en ticketing.

Als je weer hebt mogen proeven van de geweldige voetbalsfeer die elke keer weer oversloeg op het veld, dan is de aanblik van een lege Adelaarshorst bitterder dan ooit. De ziel is eruit, verwoordde iemand treffend die ik zondag tegenkwam. Zoals ik me ook de pijn en teleurstelling kan voorstellen die onze achterban moet hebben gevoeld om de wedstrijd te bekijken vanuit huis, het café of de Vetkampstraat.

Tot die laatste groep behoorde ik zondag zelf ook. Juist in deze tijd vind ik het heel belangrijk om in gesprek te blijven met elkaar, dus heb ik, net als onze SLO, de wedstrijd gevolgd tussen de supporters. Je merkt dat de spanningen in Nederland flink oplopen, met de rellen in onder meer Rotterdam als nieuw dieptepunt. Ook in en rondom de voetbalstadions was het onrustig sinds de maatregel van het spelen zonder publiek werd aangekondigd. Wat dat betreft blijkt eens te meer dat wat rond de voetbalstadions gebeurt een afspiegeling is van ontwikkelingen in de maatschappij.

Gelukkig kan ik onze supporters een groot compliment maken. Ze maakten er in de straat een echt feestje van. Okay, mijn gehoor werd soms flink op de proef gesteld met iets te harde knallen, maar er heerste vooral een gemoedelijke sfeer onder de paar honderd supporters. Bij ons geen inbraken in het stadion of veld-betredingen, waardoor de wedstrijd stil had moeten worden gelegd en de club flinke problemen had kunnen krijgen. Zoals het hoort bleef dat allemaal uit!

Een van de onderwerpen die langs kwam tijdens mijn gesprekken met supporters in de straat, was een social media bericht dat voor de wedstrijd was gepost door een supporter. Dit bericht met een foto van enkele tientallen auto’s op onze parkeerplaats impliceerde dat er toch honderden recreatieve wedstrijdbezoekers waren toegelaten tot De Adelaarshorst. Het bericht werd meteen flink gedeeld door andere (fan) accounts op social media, waardoor ik de nodige verontwaardigde berichten op mijn telefoon kreeg.

De uitleg van al die auto’s is vrij simpel; allereerst zijn 25 tot 30 Audi’s van onze spelers en stafleden. Daarnaast mogen bij een wedstrijd zonder publiek alle mediavertegenwoordigers op onze P1 parkeren, omdat er (helaas) toch genoeg plek is. Dit zijn er bij een Eredivisiewedstrijd al gauw 40 tot 50. Daarnaast heb je nog medewerkers, vrijwilligers, wedstrijdofficials en bestuursleden van de uitclub die met de auto komen en ook door dezelfde reden allemaal op de P1 kunnen parkeren. Als je dat er allemaal vanaf trekt blijft er nog een handjevol auto’s over, die zijn van zo’n tien sponsoren uit het topsegment die de wedstrijd van achter het glas hebben bekeken. Dit doordat die ruimte er was in het maximale aantal mensen dat toegestaan was in het stadion.

Wij hebben de keuze gemaakt deze kans wel te benutten, als een stukje relatiebeheer richting deze sponsoren. ‘Is niet iedereen voor jullie dan gelijk?’, vroeg een supporter in de Vetkampstraat mij. Mijn antwoord: Ja, natuurlijk is iedereen voor ons gelijk. Maar gelijkheid is niet dat iedereen altijd hetzelfde krijgt. Gelijkheid is voor ons als club dat we er alles aan doen om iedereen in onze achterban zo goed mogelijk te bedienen, binnen de mogelijkheden en kaders die er zijn, teneinde ze te blijven verbinden.

Zo konden we vorig seizoen, toen we bijna het hele seizoen zonder publiek speelden, niet alle ruim 6000 seizoenkaarthouders een plek bieden in het stadion. Maar hebben we wel als enige club in Nederland (en misschien wel Europa) in eigen beheer een grootschalige documentaireserie gemaakt over de slotfase van het seizoen, die gratis werd aangeboden via onze clubkanalen. Je wilt niet weten hoeveel (nachtelijke) overuren Home of Eus III heeft gekost van de makers. Maar ook dat is relatiebeheer richting supporters, het bieden van extra wedstrijdbeleving, en daar zet je dan vele extra stappen voor. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het Voetbalplaatjesalbum, de livestream voor thuiswedstrijden, de ruim 5.000 wedstrijdpakketten die zijn rondgebracht in heel Nederland en het Home Again-pakket.

En zo hebben we ook afgelopen week de keuze gemaakt het maximale aantal mensen te ontvangen door deze paar sponsoren uit te nodigen, binnen in de Business Lounge. Niet omdat ik daar beter van werd of om supporters te pesten (want als we het niet hadden gedaan, was niemand daar beter van geworden), maar in het belang van de club, om deze kans niet onbenut te laten. En mocht deze nare situatie van spelen zonder publiek onverhoopt nog langer gaan duren, dan zullen onze medewerkers weer volop in touw zijn met acties richting supporters zoals hierboven genoemd. Met een kleine organisatie zijn we er goed in geworden om in kansen te denken en niet in angsten wat anderen hier misschien van gaan vinden. Dat werkt apathisch en dat kunnen wij ons niet veroorloven.

Zoals ik al schreef is het nu vooral belangrijk om gesprek te blijven, de dialoog open te houden. Wat dat betreft waardeerde ik de gesprekken in de Vetkampstraat die ik over bovengenoemd onderwerp had erg. De één zei: ‘JW, bedankt voor de uitleg, ik snap het’. De ander zei: ‘JW, bedankt voor de uitleg, maar ik ben het er nog steeds mee oneens’. En dat mag. Maar er werd wel geluisterd naar elkaars argumenten. Wij kunnen niet van onze achterban verwachten dat ze alles begrijpen wat we doen, het overal mee eens zijn; als we maar dicht bij elkaar blijven.

Daarover gesproken: Het eerder geschreven social media bericht kwam voort uit een heel jaar dat de supporter zich al had verwonderd over al die auto’s op het parkeerterrein bij wedstrijden zonder publiek, zo schreef hij. Dat deed mij pijn, dat hij al een jaar met deze vraag zat. Namelijk; wat ik de grote kracht van Go Ahead Eagles vind, zijn de korte lijnen tussen iedereen die van deze club houdt. De deuren van Larenstein staan open, we hebben een open ideeën/klachten/vragenbus op de website en veel supporters en sponsoren hebben rechtstreekse contactgegevens (telefoon/e-mail) van een of meerdere medewerkers. Als ik al zie met hoeveel rood-gelen ik rechtstreeks communiceer; dat is precies wat ik wil, korte lijnen!

Daarom: mocht je nou ook met een vraag/idee/klacht zitten: schroom niet een van bovengenoemde communicatiemiddelen in te zetten. Daarmee voorkom je misverstanden en (onnodige) verontwaardiging, die kunnen leiden tot scheurtjes in de verbinding die we met elkaar hebben. Verbinding die in deze tijd belangrijker is dan ooit.

We zullen binnenkort ook een nieuwe online supportersavond organiseren, iets wat vorig jaar ook een groot succes bleek. De datum en tijd hoor je nog even van mij. Laten we echt hopen dat de besmettingscijfers snel naar beneden gaan naar het niveau, waarbij de overheid de maatregel van gesloten stadions kan afschaffen en waarbij wij (en dan spreek ik ook namens al mijn collega’s) elkaar weer kunnen treffen in ons mooie stadion. Hopelijk tot snel!

Vorig artikel11TEAMSPORTS – Deventer Voetbal topscorer – week 47
Volgend artikelSV Terwolde o23 wint bij FC RDC o23 voor de #HanzeCup
Jan Willem van Dop
Jan Willem van Dop (1960) werd geboren in Ermelo en is sinds 1996 actief in het betaald voetbal, 9 jaar in de directie van Feyenoord Rotterdam, daarna 6 jaar voorzitter/algemeen directeur FC Utrecht en sinds 2018 algemeen directeur van Go Ahead Eagles.