Wekelijks delen vier bekende Deventenaren met rood gele roots, hun visie op Go Ahead Eagles en meer. Robert Heukels, Gerard Somer, Erdal Ascipinar en Roy Beumer wisselen elkaar wekelijks af met een eigen column over hun cluppie. Ditmaal is het de beurt aan Gerard Somer.
Staat de GAE trein binnenkort weer op het goede spoor?
Na een moeilijke start kwam de daarna redelijk goed lopende GAE trein op 8 maart jl. na een nederlaag tegen De Graafschap plotseling tot stilstand. De 6e plaats op de toen geldende ranglijst gaf recht op de nacompetitie. Het Corona virus hield echter zodanig thuis, dat er niet meer gevoetbald werd. De KNVB besliste dat het seizoen voorbij was. Achteraf misschien een te vroege beslissing als wij naar de andere Europese landen kijken. In de nacompetitie had de technische staf (De Gier, Heering en Maatman) kunnen bewijzen dat hun ontslag niet terecht was. Persoonlijk vind ik dat ze het maximale uit deze beperkte selectie hebben gehaald.
Het virus heeft de begroting van de club ook aangetast. De begroting voor het nieuwe seizoen gaat volgens Alex Kroes van 5,4 miljoen naar 4 miljoen euro. Er zal dus bezuinigd moeten worden ook op het spelersbudget. Toch moeten we niet wanhopen voor het komende seizoen.
GAE mag blij zijn met haar hondstrouwe supporters, die niet alleen massaal hun seizoenkaart verlengen ondanks het feit dat zij niet weten hoeveel wedstrijden ze daadwerkelijk in de Adelaarshorst kunnen zien. Bovendien legden zij samen met de supportersvereniging een blanco cheque van 100.000 euro op tafel voor het versterken van de selectie. Het nieuw te vormen investeringsfonds zal twee jaar lang elk seizoen 250.000 euro in de spelersbegroting storten. Als uit dit fonds rendement wordt behaald dan zal niet alleen de club maar ook de geldschieters hiervan profiteren. Als de sponsors dezelfde loyaliteit ten toon spreiden als de supporters dan ziet de toekomst er niet zo slecht uit voor de club.
De rood/gele trein, die sinds medio maart op het rangeeremplacement heeft gestaan is gisteren weer gaan rijden voor haar eerste proefritten naar Terwolde. De trein is nog niet helemaal gereviseerd. Gezien het huidige materiaal zullen er nog een flink aantal onderdelen vervangen moeten worden. Maar de trein heeft echter wel een nieuwe machinist en conducteurs. Kees van Wonderen zal het stuur de komende twee jaar in handen hebben. Hoewel hij veel ervaring heeft als voetballer en assistent trainer is dit zijn eerste klus als hoofdtrainer. Zijn beide conducteurs Paul Simonis (Sparta jeugd) en Jouad Boufarra (Veendam 1894) hebben duidelijk minder ervaring in het betaalde voetbal dan hun voorgangers, die bovendien in het bezit waren van het rood/gele DNA.
Ook dit seizoen zal er weer een heel nieuw elftal staan. Zo langzamerhand zijn wij daar aan gewend en kan er weer opnieuw begonnen worden aan het bouwen van een team. Hopelijk krijgt de ambitieuze trainer en zijn assistenten de komende jaren de kans om hier in het moeilijke Deventer voetballandschap iets moois neer te zetten. Want ondanks de crisis ziet de toekomst van de club in vergelijking met de concurrentie er goed uit.
Dus nu: GAAN MET DIE TREIN.